En
større reform av valgordinga ble første gang tatt i bruk ved Stortingsvalget i
2005. Etter valgene i 2005 og 2009 er det grunn til å vurdere om valgordninga
har bestått prøvene, eller om det er behov for ytterligere reform.
Artikkelforfatteren
var med på å utarbeide forslagene til ny valgordning, og han ønsker mer
utjamning og ei lavere nasjonal sperregrense.
1. Innledning
Hovedsaken
i et nasjonalt politisk valg er den nasjonale politiske representasjonen, og
valgordninga måles naturlig ut fra hvor godt den bidrar til dette. Også ved
dette valget har det vært uttrykt misnøye med samsvaret på dette området. Ikke
alle utspill har vært preget av kunnskap om egenskapene ved valgordninga og de
avveiningene som gjennom årene er gjort ved vedtak av ordninga.
Det
er fire sider ved valgordninga som er viktige å vite om:
·
Fylkene som valgkretser med
mandatfordeling etter den modifiserte Sainte-Laguës metode
·
Tiltak mot oppflising av
partistrukturen
·
Hvor mye utjamning?
·
Hvilken betydning har mandattallet i
hvert enkelt fylke?
Problemstillingene
går i betydelig grad over i hverandre. For å forklare avvik mellom valg og
representasjon i Norge er den første saksforholdet viktigst, men spørsmålene blir
drøfta enkeltvis i denne rekkefølgen før et siste avsnitt konkluderer.
I
en egen boks er det en gjennomgang av trekk ved endringene i valgordninga i
Norge etter 1953.
2. Fylkene som valgkretser.
Før
Stortingsvalget i 1953 ble fylkene gjort til valgkretser. Fordelinga av mandater i fylkene har fra da av
vært en modifisert
utgave av Sainte-Laguës metode. Etter dette har det
største partiet alltid kommet godt ut i fordelinga, både fordi storparten av
mandatene fordeles i uavhengige valgkretser, og fordelingsmetode prioriterer
mandat nr 2, 3, 4, osv. framfor mandat nr 1 til partiene. Det fører til at et
parti som er stort nok til å kjempe om mandater etter det første i valgkretsene
blir prioritert i beregningene. Modifikasjonen er en sperremekanisme for
representasjon fra fylkene.
Metoden for å fordele mandatene er
konstruert for å minimere feilrepresentasjonen partiene samlet sett får, og
overrepresentasjon anses som like galt som underrepresentasjon. Etter metoden
slik den matematisk er utledet, skal mandater fordeles til de største
kvotientene ved divisjon med oddetallene (1, 3, 5, …).
En bruker ikke metoden slik den
egentlig er konstruert. Den er modifisert ved at første deletall er forhøyet
til 1,4. Denne modifikasjonen har vært i bruk siden 1953, og ble skrevet inn i
grunnloven ved reformen for valget i 2005. Den er begrunnet med at dette vil
bidra til å forhindre at det politiske systemet ikke blir stabilt gjennom oppflising
i en rekke småpartier.
Fordelinga av mandater i fylkene
ved årets valg illustrerer at systemet gjør det vanskeligere å vinne det første
mandatet i fylkene enn det som ville vært tilfelle om en hadde en mildere eller
ingen modifikasjon av metoden. Beregningene basert på årets valg illustrerer
også at modifikasjonen kan være virksom for å unngå oppflising.
I tabellen nedenfor er det vist
hvilke endringer det ville blitt ved mandatfordelinga i fylkene om det første
deletallet ble senket fra 1,4. For at rekkefølgen skal komme fram er
endringene vist etter hvor raskt de inntrer. Med 1,3 som første deletall ville
Venstre (dvs. Lars Sponheim) kommet inn med et direkte mandat fra Hordaland.
Senkes det ytterligere til 1,2 ville Rødt (dvs Erling Folkvord) kommet inn fra
Oslo. Tabellen viser også hvilket parti som ville tape mandatet. Samlet går det
fram at ti fylkespartier ville vinne mandater i ni av landets nitten fylker om
mandatene hadde vært fordelt med en metode som hadde behandlet store og små fylkespartiers
representasjon likt.
Tabell 1: Mandatendringer i fylkene ved
senking av første deletall
Første deletall |
Vinner |
Fylke |
Taper |
1,3 |
Venstre |
Hordaland |
Arbeiderpartiet |
1,2 |
Rødt |
Oslo |
Høyre |
SV |
Rogaland |
Fremskrittspartiet |
|
Høyre |
Sogn og Fjordane |
Arbeiderpartiet |
|
1,1 |
Kristelig Folkeparti |
Østfold |
Fremskrittspartiet |
Senterpartiet |
Buskerud |
Arbeiderpartiet |
|
Venstre |
Rogaland |
Høyre |
|
Senterpartiet |
Troms |
Arbeiderpartiet |
|
Høyre |
Finnmark |
Arbeiderpartiet |
|
1,0 |
Høyre |
Nord-Trøndelag |
Arbeiderpartiet |
Vinnere
i fylkene er de små partiene opp til og med Høyre. Tapere er de store partiene
ned til og med Høyre. Mens Rødt, SV, Sp, V og KrF vinner et eller flere
mandater, og en som første deletall gir Høyre sitt første mandat i de tre
fylkene de ikke nådde opp med deletall 1,4. Høyre taper imidlertid også i et
par fylker der de har flere mandater. Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet
vant minst et mandat i samtlige av landets fylker. Disse partiene kan dermed bare
tape på at det blir lettere for de andre å vinne det første fylkesmandatet. Oversikten
viser at Arbeiderpartiet samlet ville tape mandat i seks av landets fylker,
mens Fremskrittspartiet ville tapt mandat i to fylker. I Rogaland ville både SV
og V få førstemandater på bekostning av Frp og H.
Ved
fordeling av utjamningsmandater er metoden at en fordeler samtlige mandater som
om det er en felles nasjonal krets til partier som passerer sperregrensa. Om
den reine Sainte Lagües metode (første deletall 1,0) hadde blitt brukt, ville
samtlige partier få flere mandater i denne fordelinga enn de oppnår samlet i
fylkene. Alle partiene som passerer sperregrensa får dermed utjamningsmandater
og utjamninga blir komplett. Dette gjelder uavhengig av om sperregrensa er på
fire eller senkes til tre prosent. Hele avviket mellom nasjonal representasjon
og nasjonal oppslutning forklares dermed, slik stemmefordelinga ble i 2009, av at
den modifiserte Sainte-Laguës metode (første deletall 1,4) brukes i fylkene.
3. Er tiltak mot oppflising av partistrukturen et legitimt
hensyn
Noen
argumenterer ofte for at valgordninga bør bidra til å skape styringsdyktige
flertall. Ført til sin ytterlighet er valgordninga i Storbritannia utmerket i
så måte. Partiet som ender opp med et solid arbeidsdyktig flertall i Underhuset
har sjelden hatt mer enn omkring 40 – 45 prosent av velgerne bak seg. Det
liberale partiet har ofte hatt 15 – 20 prosent av velgerne med seg, men ikke i
min levetid nådd opp i 5 prosent representasjon.
I
Norge vil de fleste mene at den britiske valgordninga er uakseptabel. Også i
Norge er det mange som mener at valgordninga bør gi et styringstillegg, eller i
det minste gjøre det vanskelig for små partier å vinne mandater slik at det
ikke er for fristende å etablere nye partier. Et argument til støtte for dette,
er at oppflising lettere gir partier som bare har interesse for enkeltsaker og
som ikke føler ansvar for helheten i politikken. Få ser et system med en
nasjonal valgkrets og dermed bare krav om en lav prosentvis oppslutning for å
få et mandat, som ønskelig.
Tiltak
mot oppflising kan enten ta utgangspunkt i valgkretsene ved at det er vanskelig
å vinne mandat i hver enkelt krets eller baseres på nasjonal oppslutning
gjennom ei sperregrense. Det kan også lages kombinasjoner ved at partier som
vinner mandater i en eller flere kretser møter lavere nasjonal sperregrense i
utjamninga.
3.1 Tiltak i valgkretsene (fylkene)
Fra
starten i 1953 var tiltaket mot oppflising av partistrukturen slik det ble
påpekt over, at fordelingsmetoden var modifisert gjennom å øke første deletall
fra 1,0 til 1,4. Poenget er at det kreves en høyere stemmeprosent for å oppnå det
første direkte mandat i et fylke når deletallet er høyere. Dette er illustrert
i figur
1: Mandattall og fylkessperre 2009. Stolpene viser antall mandater i
fylkene, og fylkene er sortert etter antallet direktefordelte fylkesmandater.
Aust-Agder med tre mandater er da i den ene enden og Oslo med 16 i den andre.
Den øvre av de fallende kurvene viser de faktiske minste stemmeprosentene som
ville vært nødvendig for å vinne det første direkte fylkesmandatet ved valget i
2009. Den nedre viser hvilke faktiske minste stemmeprosenter som hadde vært
nødvendige om første deletall hadde vært senket fra 1,4 til 1,0. Prosenten endres
ikke for Aust Agder ettersom det her ikke var noe parti som vant mer enn et
mandat.
Årets
valg kan brukes som et argument for at dette tiltaket mot oppflising virker. I
tabellen i forrige avsnitt ble det vist at om første deletall hadde vært 1,0,
ville Venstre fått til sammen fire mandater og Rødt et mandat.
Det
er viktig å merke seg at den praktiske sperregrensa for representasjon fra
fylkene faller med mandattallet i fylket. Med deletall 1,4 er den drøyt 16
prosent i Aust-Agder og mellom 4,3 og 5,3 prosent for de fire mest folkerike
fylkene. Det innebar at også valgordningsreformen fra 1973 var viktig. Da ble mandattallet
i Oslo økt til 15 og Hordaland ble slått sammen med Bergen slik at også denne
valgkretsen fikk 15 mandater. Det ble dermed vesentlig enklere for mindre
partier å få representasjon. Framover er det grunn til å tro at regelen med
flytting av mandater mellom fylker i takt med befolkningsutviklinga vil øke
mandattallet i store og sentrale fylker. Det vil senke grensa for hvor stor
prosentvis oppslutning et parti må ha for å oppnå lokal representasjon.
3.2 Tiltak på nasjonalt nivå.
Misnøye
med dårlig representasjon for partier med betydelig oppslutning nasjonal
oppslutning førte til at det fra valget i 1989 ble innført et system med
utjamningsmandater. Uten noen form for sperre for representasjon, kunne
utjamningsmandater føre til en betydelig oppflising av partifloraen. Det ble
derfor vedtatt ei sperregrense, og den ble fastsatt til 4,0 prosent av avgitte
stemmer på landsbasis. Andre land med nasjonal utjamning og sperregrense er
Danmark (2 prosent), Sverige (4 prosent) og Tyskland (5 prosent). I Danmark og
Tyskland er det dessuten mulig å bli med i den nasjonale utjamninga gjennom om
partiet er sterkt i enkeltkretser. I Danmark vil et parti som vinner mandat i
en valgkrets ta del i utjamninga, og det vil det også om det har stemmer nok
til gjennomsnittlig stemmetall for et mandat i to av Danmarks tre regioner
(Hovedstaden, Sjælland-Syddanmark og Midtjylland-Nordjylland). I Tyskland vil
et parti som vinner mandat i tre enkeltkretser også får delta i den nasjonale
utjamninga.
I
Sverige har de innført sperregrense ei i enkeltkretsene på tolv prosent, men
den gjelder ikke for partier som passerer den nasjonale sperregrensa. Med denne
regelen i Norge ville Venstre ved årets valg ikke blitt representert på
Stortinget. Med stemmetallene fra årets valg ville Arbeiderpartiet vunnet
mandatet i Akershus og Høyre mandatet i Oslo. Ettersom Høyre i utgangspunktet sto
for tur til å vinne utjamningsmandat, ville dette ikke endret fordelinga av
utjamningsmandater.
Tanken
med utjamning for partier som passerer ei nasjonal sperregrense er at partier som
ikke kan løpe fra helhetsansvar bør få uttelling for alle sine stemmer. Det kan
diskuteres om 4,0 prosent er ei riktig grense, og det foreligger
grunnlovsforslag (fra Carl I Hagen) om å heve sperregrensa til 5,0 prosent.
Venstre har ved valgene etter partisplittelsen i 1973 fått mellom 3,1 og 5,9
prosent av stemmene. Ved valgene etter at det ble utjamning, er den nåværende sperregrensa
passert to ganger (i 1997 og i 2005). Partiet ble ikke representert på Stortinget
i 1989, men er kommet inn fra en eller flere kretser i 1993, 2001 og nå i 2009.
Sperregrensa har dermed ikke hindret Venstre fra å overleve som parti, men den
har ofte ført til at Venstre ikke har fått representasjon til å fremme sine
velgeres interesser. Hadde sperregrensa vært 3,0 prosent ville Venstre hatt en
vesentlig mer stabil representasjon på Stortinget. Et alternativ med enten 4,0
prosent eller 3,0 prosent om partiet oppnår representasjon i minst et fylke,
ville gitt Venstre adgang til representasjon gjennom utjamning ved alle valg
unntatt valget i 1989.
For
å vurdere om sperregrensa er ”riktig” må en også vurdere om det ville blitt
andre partietableringer med ei lavere sperregrense. Mye taler for at
Kystpartiet ikke lenger vil komme inn på Stortinget. Sperregrensa kan være ei
forklaring på at partiet ikke klarte å bite seg fast. Sperregrensa kan òg være
relevant for å forstå at utbruddene fra Fremskrittspartiet ikke har gitt varige
endringer i partifloraen. Om det ikke hadde vært sperregrense ville ved årets
valg Pensjonistpartiet med 11 900 stemmer og Rødt med 36 219 stemmer
fått henholdsvis ett og to mandater.
I
2009 ville et parti med 108 500 stemmer passere sperregrensa på 4 prosent.
Med 3 prosent som grense ville kravet vært massert med om lag 80 500
stemmer. Et parti med denne oppslutningen oppnådd fem mandater om det hadde
fått deltatt i utjamninga, og Venstre hadde stemmer nok til sju mandater ved
valget i år om det hadde fått ta del i utjamninga.
Det
kan være tvil om vårt system, der det kan være enklere å oppnå representasjon i
enkelte store valgkretser enn det er å passere den nasjonale sperregrensa for
utjamninga gir særlig sikkerhet mot utvikling av parti med all fokus på enkelt
saker.
4. Hvor mye utjamning
Utjamningsmandater
ble innført før valget i 1989 og antallet ble utvida i 2005 for å redusere
overrepresentasjonen fra valgoppgjøret i fylkene. Utjevningsmandatene fordeles
til partier som passerer sperregrensa. Målet er å få til likest mulig
stemmetall bak hvert mandat på landsbasis. Det er et utjamningsmandat fra
hvert fylke, i alt 19. Utgangspunktet er altså valgoppgjøret i fylkene.
Mandater vunnet der vil ikke bli rørt i utjamninga. Partier kan dermed få ”for
mange” mandater i fylkene til at utjamninga blir komplett. Både ved valget i
2005 og ved årets valg var det ikke et tilstrekkelig antall mandater i utjamninga
til at alle partier som passerte sperregrensa fikk like god uttelling for sine
stemmer.
I
tabell 2 nedenfor er det stilt opp mandatfordelinga basert på stemmetallene ved
valget i år med ulike spesifikasjoner av systemet for fordeling av mandater. Det
er gjort variasjoner i sperregrenser, første deletall i fylkesfordelinga og
antallet utjamningsmandater. Variantene er:
1.
Faktisk
mandatfordeling i Stortinget 2009 – 2013, dvs.første deletall
ved fylkesfordelinga 1,4, nasjonal sperregrense 4,0 prosent
2.
Første deletall ved fylkesfordelinga
1,4, nasjonal sperregrense 3,0 prosent
3.
Første deletall ved fylkesfordelinga
1,0, nasjonal sperregrense 4,0 prosent
4.
Første deletall ved fylkesfordelinga
1,0, nasjonal sperregrense 3,0 prosent
5.
”Svenske sperregrenser”: 12 prosent i
fylkene for partier som ikke får 4,0 prosent oppslutning på landsbasis.
6.
29 utjamningsmandater
ved at fylkenes mandat nr 1, 9 og 17 er til utjamning (med uendra total)[1]. Valgordning som i variant 1 (4,0 prosent
sperre).
7. 29 utjamningsmandater ved at fylkenes mandat nr 1, 9
og 17 er til utjamning (med uendra total). Valgordning som i variant 2 (3,0
prosent sperre).
8.
Initial fordeling av mandater i
fylkene bare basert på norske statsborgere i fylkene. Valgordning som i variant
1 (4,0 prosent sperre).
9.
Initial fordeling av mandater i
fylkene bare basert på norske statsborgere i fylkene. Valgordning som i variant
2 (3,0 prosent sperre).
10.
Initial fordeling av mandater i
fylkene bare basert på norske statsborgere i fylkene. Valgordning som i variant
5 (12,0 prosent i fylkene og 4,0 prosent nasjonalt).
Tabell 2: Mandatfordeling ved ulike
utforminger av valgordninga
Nr |
Valgordning
| Parti |
Rødt |
SV |
Ap |
Sp |
V |
KrF |
H |
Frp |
R-G |
I-s |
For mye |
1 |
Faktisk fordeling |
0 |
11 |
64 |
11 |
2 |
10 |
30 |
41 |
86 |
83 |
1 Ap |
2 |
Sperregrense
3,0 |
0 |
11 |
64 |
10 |
7 |
9 |
29 |
39 |
85 |
84 |
3 Ap |
3 |
Første
deletall 1,0 |
1 |
11 |
62 |
11 |
4 |
10 |
30 |
40 |
85 |
84 |
|
4 |
Første 1,0 og
sperre 3,0 |
1 |
11 |
61 |
11 |
7 |
9 |
30 |
39 |
84 |
85 |
|
5 |
Svenske
sperre |
0 |
11 |
65 |
11 |
0 |
10 |
31 |
41 |
87 |
82 |
1 Ap |
6 |
29 u-mand.
4,0 sperre |
0 |
11 |
63 |
11 |
2 |
10 |
31 |
41 |
85 |
84 |
|
7 |
29 u-mand. 3,0
sperre |
0 |
11 |
62 |
11 |
7 |
9 |
30 |
39 |
84 |
85 |
|
8 |
Ny f-ford av mandater |
1 |
11 |
63 |
11 |
3 |
10 |
30 |
40 |
86 |
83 |
|
9 |
Som over
m/3,0 sperre |
1 |
11 |
61 |
11 |
7 |
9 |
29 |
40 |
84 |
85 |
1 Frp |
10 |
Som over m/Sv. sperre |
0 |
11 |
64 |
11 |
0 |
10 |
31 |
42 |
86 |
83 |
Tabellen viser mandattall for de
åtte partiene som har stemmer nok til mandat i minst en spesifikasjon av
valgordninga. Det vises også samlet mandattall for de to blokkene. Her er Rødt
telt sammen med regjeringspartiene. Flertallskoalisjonen har gul
bakgrunnsfarge. Helt til høyre er det vist hvilke partier som har fått for
mange mandater i fylkene til at utjamninga blir komplett. I versjon 2 har Ap
fått tre for mange mandater i fylkene for at utjamninga kan bli komplett. I de
øvrige tilfellene er det snakk om ett mandat for mye til Ap eller Frp (i ett
tilfelle).
En kan se at det samlete
mandattallet på partiene endres forholdsvis lite i totalen etter hvordan
fylkesmandatene kåres og hvordan mandatene er fordelt på fylker. Dette er en
følge av utjamninga som allerede i utgangspunktet er nesten komplett. Formålet
med utjamninga er at partienes samlete stemmetall i hele landet skal bestemme mandatfordelinga
i landet som helhet. Mandattallet varierer imidlertid litt. Tre forhold betyr
noe. For det første avgjør den nasjonale sperregrensa hvilke partier som kommer
med i utjamninga. Andre og tredje faktor skyldes i hovedsak valgordningas
implisitte sperre mot representasjon fra enkeltfylker. Den har både betydning
for representasjonen fra enkeltfylker for partier som ikke passerer
sperregrensa og for mulig nasjonal overrepresentasjon for partier som vinner
mandater i de fleste (eller alle) fylkene. Det som varierer mest med disse
faktorene er mandattallet for partier med lavere nasjonal oppslutning enn den
nasjonale sperregrensa. Om sperregrensa på fire prosent beholdes, ville antall
mandater Rødt og Venstre kunne vinne ved årets valg avhenge av hvor store
valgkretsene er og etter verdien på første deletall. Med ei særskilt sperre mot
representasjon fra valgkretsene for partier med lavere oppslutning enn den
nasjonale sperregrensa slik de har i Sverige, ville disse partiene ikke bli
representert fra valgkretsene uavhengig av første deletall og hvordan mandatene
ble fordelt på fylker.
Det framgår også at et nødvendig
vilkår for at de ikke-sosialistiske partiene skulle få flertall av mandatene
med stemmene som ble avgitt ved høstens valg er at sperregrensa senkes slik at
Venstre får full uttelling for stemmene sine. Dette er imidlertid ikke en
tilstrekkelig betingelse. I tillegg må systemet gi mer utjamning ved at
Arbeiderpartiet ikke får ”for god” uttelling direkte fra fylkene. Det er tre
varianter som er vist over som har denne egenskapen. Første deletall kan senkes
eller antallet utjamningsmandater kan økes i de største valgkretsene. Om
mandatene fordeles til fylkene utelukkende basert på statsborgere bosatt i
fylket har også denne virkningen.
I debatten etter valgresultatet
har flere debattanter hevdet at valgresultatet er styrt av arealfaktoren som er
i bruk ved fordelinga av mandater mellom fylkene. Det er ikke riktig. I
versjonen der mandatene er fordelt på fylkene basert utelukkende på antall
norske statsborgere bosatt i hvert fylke, svekkes de tre regjeringspartienes
representasjon med et mandat som tilfaller Rødt. Styrkeforholdet mellom
blokkene endres dermed ikke.
I versjonen med denne
fylkesfordelinga av mandater og sperregrense på tre prosent slik at Venstre får
uttelling for sine stemmer, endres flertallet. Her kan en imidlertid merke seg
at Fremskrittspartiet har fått for mange mandater til at utjamninga blir
komplett. Dette er ikke spesielt overraskende ettersom partiet faktisk vant
mandater i alle valgkretser, og dermed er i samme størrelsesklasse som
Arbeiderpartiet.
5. Samlende vurdering og konklusjon
Utgangspunktet
for drøftinga av egenskapene ved mandatfordelingssystemet som er nedfelt i
valgordninga er ei vurdering av hvordan den nasjonale politiske representasjonen
blir etter et nasjonalt politisk valg. Om en hadde sammenliknet det norske
systemet med systemer som er i bruk i andre vestlige demokratier, ville en
kommet til at det norske systemet i høg grad bidrar til samsvar mellom politisk
valg og politisk representasjon.
Vår
valgordning kan imidlertid forbedres, men flere av de mulige forbedringene i en
retning vil gjøre systemet dårligere på andre måter. Den viktigste avveiinga
som må gjøres gjelder om det skal være sperre mot små partier, hvor høg den
eventuelt skal være og om den bare skal være nasjonal og gjelde de nasjonalt
fordelte utjamningsmandatene eller om det også skal være sperrer i
enkeltkretsene.
5.1 Sperre i fylket og nasjonalt
For
den nasjonale politiske representasjonen har måten det totale mandattallet i
hvert enkelt fylke fastsettes på liten betydning. Metoden som brukes i hvert
enkelt fylke er viktig, og bruk av den reine utgava av Sainte-Lagües metode gir
større sjanse for fullt samsvar mellom politisk prioritering og politisk
representasjon.
Om
den reine utgava av metoden blir tatt i bruk uten andre endringer i
valgordninga vil slik det er vist i figur 1 i praksis senke terskelen for
representasjon i de tre-fire mest folkerike fylkene ned under den nasjonale sperregrensa,
og dermed øke sjansen til oppflising i partistrukturen. Det kan derfor vurderes
om det bør innføres ei særskilt sperregrense i fylkene som vil gjelde for
partier som ikke passerer den nasjonale sperregrensa.
Om
en gjør dette, vil det øke grunnen til å vurdere om den nasjonale sperregrensa
er fornuftig fastsatt. Argumentasjonen for grensa er at en vil unngå oppflising
i partier som bare arbeider med enkelte saker, og unngår å ta helhetsansvar. I
Norge foregår mye av arbeidet i Stortinget i komiteer, og små partier har stort
sett blitt plassert med minst en representant i finanskomiteen. Det gir partiet
både rett og plikt til å presentere en helhetlig økonomisk politikk med både
skattlegging og prioriterte utgifter. Dette har både små og store partier ønsket.
De små vil vise at de har en helhetlig politikk, og de store ønsker at de små
ikke skal kunne slippe unna helhetsansvaret. Med ei nasjonal sperregrense og
utjamning som begge deler fungerer fullt ut, vil små partier i Norge måtte
presentere helhetlig politikk. Stortinget har tolv komiteer, og partier som
passerer ei nasjonal sperregrense på fire prosent vil i praksis få minst sju
representanter og dermed delta i sju av Stortingets tolv komiteer. Om sperregrensa
hadde vært tre prosent ville minste gruppe bli på fem.[2] Et parti som
deltar i fem komiteer kan vanskelig overleve uten en helhetlig politikk.
5.2 Mer utjamning?
Et
annet spørsmål er om det skal være full utjamning blant partiene som kvalifiserer
for å delta i utjamninga, og hvordan en bør sikre at det blir et tilstrekkelig
antall utjamningsmandater.
Reformen
før valget i 2005 førte til at Norge gikk fra et system som tok bort de verste
utslagene av underrepresentasjon (8 utjamningsmandater) til et system med
nesten full utjamning (19 utjamningsmandater). Fordelinga mellom kretsmandater
og utjamningsmandater ble fastsatt ved at en bestemte at det skulle være et
utjamningsmandat per valgkrets. At det totalt er 19 utjamningsmandater er
skrevet inn i grunnloven. Det er uklart hva det ville innbære om to fylker
(for eksempel de to Agder-fylkene) skulle ønske å slå seg sammen. En løsning
ville være at de to fylkene bli en valgkrets med et utjamningsmandat.
Grunnlovsteksten kunne i så fall enten endres slik at totalen blir 168 med 150
mandater valgt direkte fra fylkene og 18 som utjamningsmandater, eller så kunne
den endres slik at totalen på 169 ble beholdt, men med 151 fra fylkene og 18
som utjamningsmandater. Det er ikke heldig at det er uklart hvilke konsekvenser
en endring i fylkesinndelinga vil ha på valgordninga.
En
alternativ formulering av denne bestemmelsen ville være å si at det er 169
mandater, fylkene er valgkretser og at et eller flere mandater i hver
valgkrets er utjamningsmandater mens de øvrige kåres i fylkene. I tabell 2 er
det vist hva mandatfordelinga hadde blitt om regelen hadde vært at
·
fylker med 1 – 8 mandater har et
utjamningsmandat, de øvrige kåres direkte fra fylkene
·
fylker med 9 – 16 mandater har to
utjamningsmandater, de øvrige kåres direkte fra fylkene
·
fylker med 17 – 24 mandater har tre
utjamningsmandater, de øvrige kåres direkte fra fylkene
·
osv … .
Dette
ville gitt 29 utjamningsmandater ved valgene i 2005 og 2009, og som det er vist
i tabellen ville utjamninga vært komplett ved valget i 2009. Eksempelet er ikke
tilfeldig valgt. Om skillet hadde vært satt hakket lavere (kretser med 1 – 9
mandater velger et utjamningsmandat heller enn det samme for kretser med 1 – 8
mandater, osv), ville utjamninga ikke blitt komplett i 2009.
Jeg
er ikke kjent med argumentasjon for nesten full utdanning slik det er i det
norske systemet.
5.3 Konklusjon
Som konklusjon
kan det skisseres ei ordning som med svært stor sannsynlighet vil sikre full
utjamning mellom partier som kvalifiserer til å delta i den, som sikrer
representasjon til politiske partier med en ikke ubetydelig nasjonal
oppslutning og som forhindrer oppflising i partier som bli så små at de ikke
trenger å ta ansvar for helheten i politikken.
Ei slik ordning
kan ha ei nasjonal sperregrense på tre prosent velgeroppslutning i landet,
samtidig som det kreves minst seks prosent oppslutning for representasjon fra en
enkelt valgkrets (fylke). Mandatene som fordeles direkte fra fylkene kan
fordeles med den reine Sainte-Lagües metode (deletall 1, 3, 5, …). Antallet
utjamningsmandater bør varierer med samlet mandattall i valgkretsen, med mandat
nr 1, 9, 17, osv som utjamningsmandater.
Fordelinga av
totalt representanttall på fylkene, og kåring av mandatene i utjamninga (fylker
og partier) for å få reknestykkene til å gå opp vil jeg komme tilbake til.
Boks: Endringer
i mandattall og fordelingsmetode etter 1953.
Fylkene
ble innført som valgkretser i 1953. Før det var landkommuner og bykommuner
organisert i ulike valgkretser. Grunnstrukturen – med listevalg i fylkene med
mandatfordeling etter en modifisert utgave av Laguës metode – har ligget fast
sied 1953.
Det
har vært endringer i valgordninga for stortingsvalg fire ganger etter dette. Det
er vesentlig enklere for mindre partier å bli representert og få rimelig
uttelling for stemmene i 2009 enn det var i 1953. Første endring etter 1953
var i 1973 Stortinget ble utvidet fra 150 til 155 representanter. Mandattallet
i Oslo ble økt fra tretten til femten og i Akershus fra sju til ti. Samtidig ble
Hordaland og Bergen slått sammen til ett fylke som valgte femten representanter.
Dette reduserte kravet til oppslutning for å oppnå representasjon og spesielt
viktig her var utvidelsen til femten mandater i Oslo og Hordaland. Samme
virkning hadde utvidelsen av Stortinget fra 155 til 157 gjennom økning av mandater
i Akershus fra ti til tolv i 1985.
Ved
valget i 1989 var det innført åtte utjamningsmandater slik at det totale mandattallet
ble 165. Mandatene ble fordelt til partier med over fire prosent oppslutning på
landsbasis slik at den politiske representasjonen på landsbasis ble så riktig
som mulig. Det var imidlertid ikke tilstrekkelig med utjamningsmandater til at
den politiske representasjonen ble proporsjonal med partienes representasjon.
Felles
for reformene fram til og med 1989 var det at antallet representanter på
Stortinget økte. I hele perioden har det vært en relativ økning i folketallet i
sentrale fylker samtidig som det har vært var relativ tilbakegang i
utkantfylker. Det har vært et ønske om å få til omfordeling av mandater mellom
fylker i takt med endringene i folketallet. Ved reformen fra 2005 ble det
innført en regel for å flytte mandater i takt med endringer i folketallet
samtidig som samlet mandattall igjen ble økt, denne gangen til 169. For å sikre
bedre samsvar mellom nasjonalt politisk valg og nasjonal politisk
representasjon ble antallet utjamningsmandater økt fra åtte til 19. En
videreføring av metoden for geografisk plassering av utjamningsmandatene fra
reformen i 1989, ville gitt en overrepresentasjon av folkerike fylker. For
å unngå dette ble det samlete mandattallet i hvert fylke fastsatt uavhengig av
stemmer avgitt i valget. Et mandat fra hver valgkrets er i dag
utjamningsmandat.
Kontaktinformasjon:
Gunnvald Grønvik, Spesialrådgiver, dr. polit.
Norges Bank,
Området for finansiell stabilitet
Adresse: Bankplassen 2, Postboks 1179 Sentrum,N 0107
Oslo
E-post: gunnvald.gronvik@norges-bank.no
Privat: Vestvollen,
2019 Skedsmokorset
Telefon: 22 31 61 73 Telefaks: 22
31 65 42
Hjem: 63 87 76
23 Mobil:
97 10 07 67
[1] Med denne spesifikasjonen av hvor
mange utjamningsmandater det skal være, vil antallet variere med antallet mandater
i de enkelte fylkene. Fordelinga av mandater ved valgene i 2005 og 2009 ville
gitt 29 utjamningsmandater (tre til Oslo, to til Østfold, Akershus, Buskerud,
Rogaland, Hordaland, Møre og Romsdal, Sør-Trøndelag og Nordland, og en til de
øvrige).
[2] Det er 169 representanter på Stortinget. Med full utjamning vil et parti med fire prosent av stemmene ha rett til 6,76 mandater, og i praksis vil det bli sju. Ei sperregrense på tre prosent ville gi partier som passerer sperregrensa rett til 5,07 mandater, i praksis ei minste stortingsgruppe på fem.